• Muzeum aviatiky – Praha Letná
  • Muzeum aviatiky – Praha Letná
  • Muzeum aviatiky – Praha Letná
  • Muzeum aviatiky – Praha Letná
  • Muzeum aviatiky – Praha Letná
  • Muzeum aviatiky – Praha Letná
  • Muzeum aviatiky – Praha Letná
  • Muzeum aviatiky – Praha Letná
  • Muzeum aviatiky – Praha Letná
  • Muzeum aviatiky – Praha Letná
  • Muzeum aviatiky – Praha Letná
  • Muzeum aviatiky – Praha Letná
  • Muzeum aviatiky – Praha Letná

Muzeum aviatiky – Praha Letná

8. ročník Přehlídky diplomových prací 2007 – Zvláštní cena Allplan

Co je důležité? Muzeum nesmí být pouze skladiště. Je možné přiblížit pocit z létání, aniž byste letěli? Je správné umístit muzeum aviatiky do města a ne k letišti, kde se dá opravdu létat a zažít neopakovatelné zážitky? Možné to za jistého předpokladu je. A dokonce to má i výhodu, muzeum je blíže lidem. A může být tudíž něčím víc. Vybraná lokalita nabízí prostor a proto je plně využit. Muzeum je interaktivní nejen výstavou, ale i skloubením vícero funkcí s létáním souvisejících. Klub modelářů s možností podílet se na výstavě muzea, navštěvovat dílny apod. Stejně tak klub base jumpingu s dominantní věží ukrývající princip vysunutí blízce související s létáním. To vše je lákadlem k nahlédnutí do výstavy. Ta by se měla snažit ukázat návštěvníkovi skutečnou filozofii létání a navodit alespoň mírné chvění, skleněná podlaha, rošty, pojízdné platformy v prostoru. Má sloužit muzeum pouze pro návštěvníky výstavy? Ne! Musí také sloužit jako místo setkávání lidí létáním zasáhnutých. Proto je zde také sál s prostorem pro krátké výstavy, kavárna s knihovnou. Muzeum musí žít, dole uprostřed i nahoře.

Base jumping? Seskoky z budov, skal, mostů a jiných míst dosažitelných bez pomoci letadla. Vrchol parašutismu a snad i adrenalinových aktivit vůbec. Vzhledem k mnohdy extremně malé výšce seskoku se padák otevírá po několika vteřinách.

Věž pro base jumping je rozdělena na tří do sebe se zasouvající segmenty. Spodní, pevně přikotven k zemi z ocelových prvků. Ostatní dvě části jsou sestaveny z carbonových dílů. V nejvyšším segmentu je umístěna nádrž na helium, ta po uvolnění zvedá carbonové segmenty do výšky. Princip kotvené vzducholodě tak umožňuje vysunutí věže pouze za provozu, takže když není zrovna využívána nenarušuje panorama města.

Rok: 2007 Místo: Praha Druh projektu: Baráky, Soutěže, Tvorba města a krajiny